Hij geniet het vertrouwen van kopers en ontwikkelaars/aannemers van woningen. En hij zorgt dat het aantal misverstanden en fouten in de bouw tot een absoluut minimum wordt beperkt. Chris Blok uit het Noord-Hollandse Zwaag is de verbinding tussen kopers en bouwers. Met zijn bedrijf Bouwservice Chris Blok staat hij al vijf jaar garant voor een goede communicatie tussen partijen en een vloeiend proces tijdens de bouw. Sinds twee jaar maakt hij bij kopersbegeleiding gebruik van de software van JP Database Solutions uit Zoetermeer.
“Kopersbegeleiding is een echt vak geworden”, zegt Chris Blok. “Twintig jaar geleden kregen mensen bij aankoop van hun premie A-, B- of C-woning een standaard keuken en badkamer met de keuze uit drie soorten tegels voor op de muur. Kopers zijn inmiddels een stuk mondiger en kritischer geworden, onder andere door de invloed van woonprogramma’s op tv. Ze zien de gekste producten, uitvoeringen en materialen in die programma’s en die willen ze dan ook in hun nieuwe woning. Vaak realiseren ze zich niet wat er dan verder bij komt kijken om, bijvoorbeeld, een op de grond geplaatste toiletpot te vervangen door een aan de wand.
Alle kosten helder
Chris Blok en zijn twee medewerkers helpen kopers bij een nuchtere afweging door álle kosten inzichtelijk te maken. Niet alleen van het materiaal maar ook de kosten van montage, het omleggen van leidingen en buizen, een cv-ketel met meer capaciteit en het aftimmeren van het geheel. Blok: “Als wij het meer- en minderwerk goed met de kopers en de bouwers hebben doorgesproken, dan komen er geen onverwachte kosten naar boven. En dat is prettig voor beide partijen.”
Tot twee jaar geleden kwam het bedrijf voor de administratie een heel eind met een Excel sheet. “We waren zeer bedreven in het maken van tabellen met ingewikkelde formules”, zegt Blok. “Maar Excel waarschuwt je niet als je een optie vergeet mee te nemen. Met het pakket JP-Kopersbegeleiding van JPDS kun je handige overzichten uitdraaien. Die controleren we met de koper om te zien of alle afspraken erin terugkomen. En vervolgens maken we met behulp van het systeem gedetailleerde opdrachten voor de bouwers.”
Kopersbegeleiding bespaart bouwers tijd en geld
Bouwservice Blok komt in beeld vanaf het moment dat de koopaannemingsovereenkomst is getekend op het kantoor van de makelaar. Daarna neemt het bedrijf de communicatie met de kopers over, desgewenst tot het overhandigen van de sleutel. “Die communicatie is tegenwoordig heel arbeidsintensief”, zegt Blok. “De markt wil veel meer flexibiliteit en zeggenschap bij de invulling. Als ze ons inschakelen hoeven bouwers daar weinig tijd in te steken. Ze kunnen zich helemaal richten op waar ze het beste in zijn en wat ze het liefste doen: bouwen.”
Goede kopersbegeleiding ontlast de bouwers en het voorkomt fouten en het kostbare herstel van fouten. Chris Blok: “Wij controleren tijdens het traject of alle afspraken worden nagekomen. Door tijdige melding kunnen wij voorkomen dat details over het hoofd worden gezien. Een vergeten wandcontactdoos kan betekenen dat sleuven moeten worden gefreesd in een fraai gestucte wand. Die kosten kunnen niet worden doorberekend. Verreweg de grootste besparing in de bouw realiseren we door het voorkomen van dit soort fouten.”
Brede kennis en ervaring
Chris Blok werkt voor een variëteit aan ontwikkelaars/aannemers en voor een grote spreiding in bouwobjecten. Die betreffen appartementen net over de twee ton maar ook luxe penthouses van 2,5 miljoen euro. Het is niet per sé zo dat bij minder luxere objecten minder flexibiliteit mogelijk is. Chris Blok: “We krijgen van de ontwikkelaar/aannemer opgedragen binnen welke marges wijzigingen mogelijk zijn. Veel opties hebben we tevoren samen met de ontwikkelaar/aannemer voorzien van een prijskaartje. Daarnaast is er sprake van maatwerk. En bij maatwerk doen bouwers graag een beroep op onze brede expertise.”
Chris Blok heeft een bouwkundige opleiding en altijd al in de bouwwereld gewerkt. In zijn laatste functie was hij directeur in loondienst van een bedrijf in bouwmaterialen. Die kennis komt hem elke dag goed van pas in zijn eigen bedrijf. “Bouwers vragen ons geregeld: ‘Zitten we goed met deze prijs’, zegt Blok. “Omdat wij een goed overzicht hebben kunnen wij aangeven wat marktconform is. En ook kopers vertrouwen erop dat wij met redelijke prijzen komen. Die vergelijken ze op verjaardagen met familie of met informatie op internet. Zo vervullen wij een dubbelrol, waarbij we de belangen van beide partijen goed in balans houden.”
Administratie en communicatie vanuit één pakket
Chris Blok zocht in 2005 naar goede, gespecialiseerde software voor kopersbegeleiding en kwam op aanbeveling van een collegabedrijf in contact met JP Database Solutions. In het pakket JP- Kopersbegeleiding vond hij wat hij zocht. Het pakket bood de gereedschappen om een bouwproject met al zijn opties in kaart te brengen en die te koppelen aan gegevens van de kopers. En het pakket met diverse modules biedt meer. Blok: ”Met deze software doen we het gehele relatiebeheer en de communicatie met de relaties. Wij versturen alle informatie via e-mail en per post vanuit dit ene systeem. Alle binnenkomende mail wordt direct vanuit Outlook op de juiste plaats gearchiveerd.”
In de twee jaar dat Bouwservice Chris Blok het pakket gebruikt is het steeds completer geworden. In directeur Johan van Eijsden van JPDS trof Blok een luisterend oor voor ontwikkelingen in de markt. Chris Blok waardeert de flexibiliteit van JPDS. “Naast de uitgebreide standaardfunctionaliteit in de modules hebben wij enkele aanvullingen als maatwerk laten ontwikkelen. Die wensen zag je vervolgens vaak in nieuwere versies van het pakket terug in de standaardfunctionaliteit. Zo helpen wij, samen met collega’s mee om de sofware te laten aansluiten op voortschrijdende wensen en eisen. Misschien dat nog een procent van alle functies maatwerk is. De rest zit er allemaal standaard in.”
Software ondersteunt het hele traject
Volgens Blok is het pakket ook een enorme hulp voor bewaking tijdens het traject. “Met één klik hebben we een overzicht van alle correspondentie en afspraken met kopers en evenzo met onderaannemers. We kunnen van elk bouwnummer de status van afspraken op opties direct inzien. Met die sturing informeren we kopers tijdig dat de deadline voor een beslissing nadert. Dankzij de techniek kunnen we heel attent en nauwgezet zijn. Kopers en bouwers waarderen dat.”