Oude tijden herleven bij Strukton Worksphere. Het bedrijf richt zich naast zijn activiteiten in de utiliteitsbouw sinds dit jaar ook weer op de particuliere bouw. “Met het project Kleyndommel in Geldrop blazen we onze ontwikkelingstak weer nieuw leven in”, aldus Bart Lamers, projectleider Design & Build bij Strukton Worksphere.

Onder Lamers’ taken valt onder andere het begeleiden van de kopers van de appartementen. Jos Versluis is controller en bewaakt het project financieel. Het tweetal werkte al met elkaar samen voordat het bedrijf waar ze werkzaam waren, een aannemer en ontwikkelaar, onderdeel werd van Strukton. “Daar werkten we met een systeem waar kopersbegeleiding in zat. Tijdens de ontwikkeling van Kleyndommel ontstond hier weer behoefte aan. We misten een stuk gereedschap en moesten dus op zoek”, vertelt Versluis.

Meterkastlijsten

De keuze voor een nieuw stuk software werd pragmatisch aangepakt. Versluis: “Kopersbegeleiders werken veel met Excel. Maar waarom zou je zelf iets maken met kans op fouten, terwijl er iets op de markt is dat gemaakt is door specialisten. Eerlijk gezegd: voor de kosten hoef je het niet te laten.” “Vergeet niet dat een goed systeem ook iets oplevert”, vult Lamers aan. “Zo draai ik heel gemakkelijk kavelspecifieke informatie uit. Ik haal met een druk op de knop een actuele én overzichtelijke meterkastlijst of opdrachtbevestiging uit het systeem. In Excel ben je eindeloos aan het klikken tussen tabbladen, kopiëren, plakken om vervolgens een poging te doen om het zo netjes mogelijk uit te lijnen.” Altijd up-to-date informatie, snelle service en een representatieve uitstraling. Het zal geen verrassing zijn dat de koper dit ook weet te waarderen.

Operationeel

Snelheid was van belang voor de heren. “We zouden al snel in de verkoop gaan”, blikt Lamers terug. “Onze focus lag deels dus op wat overzichtelijk was en wat het minste tijd kostte om onder de knie te krijgen. JP-Kopersbegeleiding is intuïtief en makkelijk om mee te werken. Dat was tijdens de eerste afspraak al zichtbaar.” Versluis knikt en zegt: “We hebben een dagdeel met JPDS gezeten en zijn toen zelf aan de slag gegaan met het inregelen van de software. In enkele dagen hadden we het operationeel. Dan ontstaan er altijd nog wel een paar vragen maar sindsdien werken we er zelfstandig mee. Geen week lang cursus of heel boekwerk nodig.”

Efficiënt

De tijdsinvestering die het inregelen vergde, betaalt zich in een volgend project direct terug, zo is de verwachting. Lamers: “Bij meerwerkopties hoort bijvoorbeeld een toelichting. Heb je dat eenmaal ingericht, dan heb je daar het hele project plezier van. Niet meer knippen en plakken, het staat er eenvoudigweg automatisch bij. Efficiënt en foutloos. We hebben veel dingen nu vastgelegd in de bibliotheek. Bij een volgend project kun je daaruit putten.” Wensen ter uitbreiding zijn er nog wel, maar pragmatisch als de heren zijn, komt dat vanzelf wel als de behoefte er is. “Koppelingen met andere systemen bijvoorbeeld. Maar dat is ook prettig aan JPDS. Het zijn korte lijnen en het contact verloopt gemakkelijk. We hoeven maar te bellen en het is geregeld”, besluit Versluis.